Floryda, Park Narodowy Everglades

Zobacz moje przewodniki po USA: sklep.interameryka.com

Park Narodowy Everglades. Wilgotny, gorący klimat Florydy sprawia, że latem bywa tu nieznośnie duszno. Jak okiem sięgnąć woda, trzcina i od czasu do czasu wysepka bądź pagórek porośnięte drzewkami mangrowcowymi.

Niektórym turystom Bagna Everglades mogą wydawać się nudne. Ale każdy, kto zapuścił się na ten ogromny podmokły obszar  ma niespotykaną okazję poznania egzotycznego i fascynującego świata.

Bagna Everglades na Florydzie

Bagna Everglades na Florydzie to przede wszystkim ostatnia niezmodyfikowana, niezniszczona przez człowieka kraina. Ostoja dzikiej zwierzyny i ptactwa, unikalnych cyprysowych lasów, mangrowych zagajników, tereny lęgowe niezliczonych, zagrożonych wymarciem gatunków.

Jak to się często zdarza w USA, najpiękniejszą i najbardziej adekwatną nazwę nadali temu obszarowi Indianie Miccosukee. Podmokły teren na południu Florydy nazwali właśnie Everglades czyli”rzeka traw”.
To co turysta postrzega jako niekończące się bagno, jest w istocie najwolniej płynącą rzeką świata o szerokości 80 km, potrzebującej miesiąca na przemierzenie południowej Florydy od jeziora Okeechobee w środkowej części półwyspu do Zatoki Florydzkiej.

Floryda bagna Everglades roślina mangrowiec
Mangrowiec pośród traw bagna Everglades – Floryda

Jak zwiedzać Everglades na Florydzie.

Park Narodowy Everglades jest jedynym w Ameryce subtropikalnym parkiem narodowym, w związku z tym możemy liczyć na ogromną różnorodność flory i fauny. Zarośla Everglades kryją egzotyczną zwierzynę, łatwą do podejścia, podglądania i fotografowania.

Park Everglades leży niecałe 40 km od centrum Miami. Mokradła są dosłownie wszędzie jednak polecam dotrzeć do miejsca zwanego Shark Valley. Tutaj znajduje się niewielkie centrum turystyczne, które organizuje ciekawe przejażdżki oraz spacery wśród egzotycznej przyrody. Spotkanie aligatora w czasie takiej eskapady jest zapewnione.

FLoryda - spacer -aligatory
Shark Valley to słynny spacer pośród aligatorów
Bagna Everglades
Everglades – prawdziwie dzika przyroda Florydy

Jeszcze ciekawszą atrakcją tego miejsca są rowery (Bicycle Tours).
Możecie je sobie wynająć w pobliskim Visitor Center i ruszyć na 11 kilometrową trasę w poszukiwaniu aligatorów, żółwi, szopów, wydr i niezliczonych ilości ptaków (ponad 350 gatunków).

Spacer wśród Aligatorów

Na bagnach Florydy żyje ponad 26 gatunków węży, w tym 4 jadowite (m.in. cieszący się niechlubną sławą grzechotnik diamentowy). Pośród dzikiej, nietkniętej ludzką stopą przyrody króluje symbol Florydy: Aligator. Postrzegany jako dziki i niebezpieczny, a także wbrew pozorom szybki gad. Turyści odwiedzający Florydę mogą często usłyszeć komunikaty informujące jak należy zachować się przy spotkaniu z aligatorami.

Kolejnym miejscem do którego zapraszam na spotkanie z aligatorem jest Anhinga Trail.
To specjalne podesty umożliwiające dotarcie się nieco głębiej w mokradła.

Zdecydowanie najlepsze z miejsc aby dosłownie na wyciągnięcie ręki stanąć oko w oko z tymi gadami. Choć aligatory nie są z natury agresywne i starają się unikać obecności człowieka czy hałaśliwych miejsc. Sprowokowane lub rozdrażnione czy głodne potrafią stać się bardzo niebezpieczne.

floryda-aligator

Łodzie Airboat.

Airboat Tour, czyli wycieczki łodziami napędzanymi gigantycznymi śmigłami zamontowanymi z tyłu. Maleńka miejscowość oferująca te atrakcje w której się zatrzymaliśmy to Coopertown.

To właśnie tutaj otwarto pierwsze na Florydzie biuro oferujące wycieczki łodziami motorowymi po pobliskich bagnach i rozlewiskach. Ponieważ znaleźliśmy w Internecie wiele pozytywnych opinii o tym miejscu, postanowiliśmy również skorzystać z ich oferty.

Floryda Łodzie Motorowe Airboat

Po zakupieniu biletu ($29.95 od osoby) udaliśmy się na pobliską przystań, gdzie w oczekiwaniu na naszego przewodnika podziwialiśmy niespotykane nigdzie indziej na świecie bardzo sprytne i przemyślne konstrukcje łodzi śmigłowych.

Po 10 minutach zjawił się uśmiechnięty brodaty kapitan naszej łodzi i zaprosił nas na pokład jednej ze swoich machin, gdzie każdemu z nas wręczył specjalne słuchawki (podobne jakich używają robotnicy obsługujący hałaśliwe maszyny) oraz przestrzegł, aby nie wystawiać rąk poza burtę, nie dotykać wody ani żadnych wystających z mokradeł korzeni, które mogą okazać się głowami czyhających aligatorów.

Wszyscy przyjęli jego dobre rady z uśmiechem na ustach. Rejs rozpoczął się bardzo wolno, śmigło pracowało za naszymi plecami na zwolnionych obrotach, z niewielką prędkością opuszczaliśmy małą przystań i wpływaliśmy w długi, porośnięty egzotycznymi mangrowymi drzewami  i trawami kanał.

Floryda żółwie

Na naszej łodzi znajdowało się w sumie 6 osób (w tym dwie pary turystów z Niemiec) + nasz uśmiechnięty kapitan/przewodnik.

Płynęliśmy tak może 5 minut słuchając jego opowieści o mokradłach, roślinach i zwierzętach, jakie tutaj żyją. Bardzo ciekawie i z pasją opowiadał o otaczającej nas dzikiej przyrodzie. Oczywiście każdy z nas jednym uchem słuchał jego opowieści, a  w międzyczasie wypatrywaliśmy ukrytych w moczarach aligatorów.

Po chwili wąski kanał, którym płynęliśmy zaczął znikać i oczom nam ukazały się ogromne połacie podmokłej trawy, pośród której gdzieniegdzie wyrastała mała wysepka z kilkoma drzewami.

froryda-everglades-kanal

Silnik zawył groźnie i nagle łódź wystrzeliła niczym z procy tnąc powierzchnię wody i podskakując co chwilę, gdy  tylko dno natrafiło na większa kępę pływającej trawy. Nasze oczy zaczęły łzawić gdy nabraliśmy maksymalnej prędkości.

Odwróciłem się aby sprawdzić czy przypadkiem nie zdmuchnęło nam kapitana, ale ten siedział zadowolony mrużąc oczy i dzierżąc w ręce ster.  Uśmiechnął się tylko i dał znak ręka abyśmy wszyscy patrzyli przed siebie.

floryda-motorowka

Spotkanie z aligatorem na Florydzie.

Po dwóch minutach niezapomnianej szalonej jazdy, w czasie której nasza łódź wyprawiała fantastyczne wygibasy kołysząc się na wodzie i  wypluwając spod rufy spienione fale wody i płosząc ukryte w trawie ptactwo dotarliśmy na miejsce.

Silnik znów zaczął wolniej pracować i delikatnie przemieszczaliśmy się wśród traw, obserwując pobliskie pływające wysepki porośnięte bujną roślinnością. – Wypatrujcie uważnie i przygotujcie aparaty. Skurczybyki lubią tutaj się wygrzewać – krzyknął do nas kapitan, a po chwili jeden z naszych niemieckich turystów krzyknął: – Tam są! O tam, tam… aligatory!!!

Floryda Aligator w wodzie
Aligator na bagnach Florydy

Faktycznie, tuż za ogromnym konarem spokojnie wylegiwały się na słońcu trzy mające około dwóch metrów każdy aligatory.
Zdawały się nie przerywać drzemki, łypiąc tylko od czasu do czasu na nas małymi ślepiami. Wszyscy rzucili się do aparatów tylko kapitan ze stoickim spokojem zgasił silnik i złapał za długi kij, który służył mu jako wiosło. Zatrzymaliśmy się w odległości 4-5 metrów od gadów i rozpoczęła się sesja video-fotograficzna.

Aparaty i kamery pracowały na pełnych obrotach, co chwilę ktoś z łodzi krzyczał w ich stronę próbując wymusić choćby niewielki ruch wśród ospałych zwierząt – bezskutecznie. – Są najedzone i nie chce im się ruszyć -stwierdził nasz kapitan, – Podpłyniemy trochę dalej, do następnej wysepki, tam powinno być ich więcej – mówiąc to odpalił z łoskotem ogromne śmigło i nasza łódź znów pomknęła przez bagna.

Śpiące aligatory pozostały w tyle nic sobie nie robiąc z ogromnego huku, jaki wydobywał się z naszego silnika. Jak później dowiedzieliśmy się, hałas łodzi motorowych zupełnie aligatorom nie przeszkadza, po prostu go ignorują.

floryda-aligator-lezyKolejna pływająca wysepka porośnięta mangrowcami, które szeroko rozpościerały swe grube korzenie przypominające zanurzone w wodzie, pokryte glonami stalowe pręty. Idealne miejsce na kryjówkę dla czyhających na zdobycz aligatorów.

Tym razem natrafiliśmy na grupę około pięciu gadów. Dwa z nich wylegiwały się w słońcu pośród zarośli, kolejne trzy, gdy tylko zobaczyły podpływającą łódź ruszyły w naszym kierunku. – Proszę nie wystawiać rąk poza burtę i nie robić gwałtownych ruchów – znów ostrzegł nas kapitan. – Maleństwa są ciekawskie – mruknął i wyłączył silnik pozwalając łodzi delikatnie ślizgać się na wodzie.

Tymczasem aligatory podpłynęły do nas powoli łypiąc swoimi małymi oczkami na zawartość naszej łódki. Wyglądały pięknie! Pomimo iż były to niewielkie, półtorametrowe okazy, poczułem delikatny dreszczyk emocji. Ich grube cielska pokryte niczym pancerzem grubą ciemnozieloną skórą unosiły się powoli tuż nad powierzchnią wody. Ogromny, masywny pokryty pancerzem ogon delikatnie poruszał się na boki przemieszczając bezszelestnie krwiożerczego drapieżnika w naszą stronę.

Aligatory na bagnach Florydy
Znajdź trzy aligatory…

Gdy aligatory zbliżyły się na odległość około 3 metrów z łodzi pofrunął w ich kierunku kawałek mięska. Natychmiast woda zakotłowała się i w miejscu, gdzie zdobycz wpadła do wody pojawił się otwarty, najeżony ostrymi zębiskami pysk aligatora.  – Wow! – przez łódź przeleciał okrzyk zdumienia i zachwytu przeplatany odgłosami strzelających zdjęcia aparatów. – Nie wolno dokarmiać dziko żyjących aligatorów – powiedział kapitan – ale ten mały kawałek kurczaka powinien je trochę rozruszać.

To prawda, jeden z gadów zaczął krążyć dookoła z zainteresowaniem wbijając swój wzrok w uczestników wycieczki, co pewien czas znikając pod wodą i wynurzając się w najbardziej nieoczekiwanym miejscu. Pozostałe zanurzyły się w wodzie wystawiając na jej powierzchnię tylko oczy. Wyglądało to niesamowicie!
Tak przyczajone tuż pod powierzchnią wody aligatory były zupełnie niewidoczne, a przecież znajdowały się niespełna trzy metry od nas. Oj, nie wybrałbym się na ryby wiedząc, że w wodzie można spotkać takie towarzystwo.

Sesja fotograficzna trwała jeszcze niespełna 10 minut, aligatory z zaciekawieniem przepływały obok pozując do zdjęć. W tym czasie kapitan ciekawie opowiadał o codziennym życiu i zwyczajach panujących na bagnach Everglades. Dowiedziałem się, że gdybym zdecydował się wejść do wody (oczywiście nie w obecności aligatorów) mógłbym swobodnie stanąć na dnie, gdyż głębokość jej nie przekracza 60 cm. Everglades to ogromna zalana wodą łąka, po której można chodzić bez obawy natrafienia na głębinę.

Floryda - Bagna Everglades
Bezkresne rozlewisko bagien Everglades

Odpowiadał również na licznie zadawane pytania. W oddali co chwilę przepływały z hałasem kolejne “Airboats”, z których turyści ochoczo machali w naszą stronę.

Czas wycieczki nieubłaganie dobiegał końca. Kapitan po raz kolejny odpalił silnik i znów nasza łódź pomknęła niczym torpeda, kierując się w stronę brzegu. Gdy szczęśliwi i pełni wrażeń dotarliśmy do przystani, czekała tam na nas kolejna niespodzianka. Nasz przewodnik zaprowadził nas do dużej, zanurzonej skrzyni, z której wyciągnął… małego aligatora!
Maleństwo wpatrywało się w dal jakby zahipnotyzowane, powoli każdy z nas pogłaskał go po brzuszku i ogonie, a co bardziej odważni mogli nawet wsiąść malca w swoje objęcia.

Pierwszy raz w życiu trzymałem w rekach aligatora. Był ciężki, ciepły i patrzył mi z uśmiechem w oczy myśląc: – zwolnij troszkę uścisk kolego a pokażę Ci jaki jestem szybki.

aligator-w-rece

Zapraszamy do oglądnięcia moich materiałów video z Florydy.
To przejażdżka łodziami AirBoat pośród mokradeł parku Everglades. Pierwsze nagranie pochodzi z miejsca Wooten’s Airboat; drugie (nieco starsze) z Aligator’s Farm

Planujecie wakacje na Florydzie bez pomocy biura podróży?
Zapraszam do przeczytania informacji o najlepszych atrakcjach i ciekawostkach na Florydzie.
Mój internetowy przewodnik to najlepsze źródło informacji o Florydzie!

© interameryka.com - przewodnik po USA

ebook-przewodnik-po-USA
NIE WYJEŻDŻAJ DO USA ZANIM NIE PRZECZYTASZ TEGO PORADNIKA! 90 stron praktycznych porad dotyczących przygotowania do podróży, wynajęcia samochodu, zwiedzania, rezerwacji noclegów, zakupów, poruszania się i odkrywania Ameryki na własną rękę.

Facebook Interameryka

Interamerykahttps://www.interameryka.com
Przewodnik po USA: Paweł Paluch (Interameryka). Już ponad 20 lat mieszkam w USA, moją pasją jest podróżowanie i odkrywanie Ameryki. Jeśli wybierasz się zwiedzić USA chętnie pomogę Ci zaplanować podróż po USA.
34 komentarze
  1. Skuszony opisem, podczas wrześniowych wakacji wybrałem się “na aligatory”. Niestety zarówno na bagnach jak i samym Miami nie zobaczyłem niczego ekscytującego. Wszystkim planującym urlop w USA i ciągle wąchających się które to miejsca warto odwiedzić stanowczo odradzam Floryde…I nie dlatego, że jest tam jakoś szczególnie brzydko. Po prostu jest wiele innych ciekawszych miejsc.

2. @przemo
    Owszem, zgadzam się z kolega ze w stanach są bardziej interesujące i ciekawsze miejsca niż Floryda. Jednakże Floryda to ma swoisty klimat…szczególnie przyroda jest tam niezwykle egzotyczna. W końcu to prawie tropiki. Z ośrodkami miejskimi jest rożnie. Przeważnie są przereklamowane (ja wspomniane przez kolegę Miami), choć zdążają się perełki (Key West, Fort Lauderdale, Naples, St. Petersburg, Marco Island….). W sumie …zależy co kto lubi. Floryda ma dla każdego ma coś do zaoferowania ….szczególnie w zimie 🙂

pozdrawiam !

3. witajcie, czy Everglades można oglądać w sierpniu ( początek) czy to stracony czas przez upały i komary. Proszę o poradę, przed planowanymi wakacjami. 🙂

4. Hey, bylem w grudniu w Miam. Polecam hotel Fontainebleau , swietny wypoczynek zarowno w hotelu jak i w samym miescie folklor “Malej Hawany” w dzielnicy kubanskiej z nieodlaczna muzyka i regionalnym jedzeniem pozostanie na dlugo w pamieci,. Po drodze na bagna – do krokodyli 🙂 piekne lasy palmowe i urocze restauracyjki.Dziesiatki o ile nie setki tych zwierzakow na farmie szczegolnie w czasie pokazow dokarmiania robia niesamowite wrazenie – walcza o podrzucanego im szczura tak ze woda az kipi:-)

5. Bylam na Florydzie, zwiedzilam Everglades, Key West, Dom Naples St.Marko i wiele innych ciekawych miejsc. Natomiast zwiedzenie Centrum Kosmicznego im. Kenedy’ego nie mozna porownac z niczym pod wzgledem wrazen. Bezposredni kontakt z autentycznymi statkami kosmicznymi, realny film ze startu rakiety, wrazenie na symulatorze, na ktorym trenuja kosmonauci nie daje sie porownac z wrazemiami z innych zwiedzanych miejsc. Wstep tylko 50 $ od osoby na zwiedzenie tego centrum. Symulator placi sie oddzielnie tez 50$ po podpisaniu deklaracji, ze Centrum nie ponosi odpowiedzialnosci za skutki na zdrowiu.
    Tam trzeba jechac!!!

6. To duży park, trudno nawet ustalić, gdzie jest jego główne Entrance Office. Gdyby miał Pan tam spędzić z rodziną nie więcej, niż 3 godziny, i mógł dojechać zarówno od strony Naples, jak i Miami, to którą część parku by Pan wybrał? Który jego element jest najciekawszy, najbardziej reprezentatywny? I czy tym razem także wybrałby Pan przejażdżkę airboat z Coopertown?

• Najlepiej do parku Everglades dostać się od strony Naples. Proszę wybrać przejazd drogą numer 41. Znajduje się przy niej wiele atrakcji turystycznych. Jako AirBoat proszę tym razem wybrać Wooten’s Airboat (znajduje się właśnie przy drodze 41). Byłem tam dwa lata temu i jest zdecydowanie lepszy niż ten w Coopertwon.
      Proszę też odwiedzić lokalnych Indian na Florydzie (Miccosukee Indian Village)

7. Za Pana namową nastawiłem się, że weźmiemy AirBoat oferowany przez Wooten i na dzisiaj taki mam plan. Ale już tu na miejscu poczytałem trochę o TramTour w Shark Valley. I prawdę mówiąc zrobiło to na mnie wrażenie. Do Everglades jedziemy pojutrze. Co wybrać? Jeżeli różnią się znacznie, to może należy skorzystać z obu ofert? To będzie nasz ostatni dzień na Florydzie. Wieczorem lecimy na zachód.

8. I jeszcze jedno pytanie. W poprzednim poście polecał Pan Miccosukee Indian Village, gdzie również jest oferowana przejażdżka AirBoat. To może jednak Miccosukee AirBoat, zamiast Wooten’s? Przepraszam za tę ilość pytań, ale powoli się uzależniam od tej Pana skarbnicy wiedzy.

• Zdecydowanie Wooten’s Air Boat. Jadąc tam z Miami drogą #41 mijacie słynny “tramwaj” (Shark Valley Tram). Proponuję tylko ustawić sobie kolejność tych atrakcji i będziecie zadowoleni. Odległość pomiędzy Wooten’s Air Boat a Shark Valley to około 35 min jazdy.
      Do Indian nie musicie jechać…jak zaliczycie te dwie atrakcje – to zupełnie wystarczy.

9. Możecie coś więcej opowiedziec o Shark Valley. Jak można zwiedzać to miejsce? Czytałam że jest to 7km odcinek drogi. Mogę wjechać tam autem ? Wstęp jest platny?

• Shark Valley to część Parku Everglades. Znajduje się tam centrum edukacyjne oraz liczne atrakcje. Można np. wynająć rowery oraz przejechać się słynnym “tramwajem” (około 2h) podziwiając wygrzewające się w słońcu aligatory oraz inne gady. Fajne uczycie jak jedziesz rowerem i mijasz leżące na drodze aligatowy. Coś dla osób o mocnych nerwach…
      Wjazd jest płatny. $20 od samochodu (w samochodzie może być max 5 osób). Mają tam duży parking, sklepiki, toalety, wypożyczalnie rowerów itp.
      Ważne: Shark Valley otwarte jest tyko do godziny 5:00 pm.

10. Witam, we wrzesniu lecimy na kilka dni z 9cio miesieczna coreczka na Floryde. Czy mozecie doradzic, ktora czesc Parku Everglades bedzie dla nas najlepsza? Czy sa jakis przeciwskazania do jazdy airboatem z takim malenstwem?

• Jeśli dzieciakowi nie przeszkadza dosyć głośny dźwięk silnika (musi mieć ubrane słuchawki aby wygłuszyć odgłosy) i pęd powietrza – będzie ok.
      Ja byłem z 2 letnim synem i mu się podobało.
      Everglades jest ogromne. W jakiej lokalizacji będziecie? Miami czy raczej od strony zatoki?

11. Dzieki za odpowiedz. Bedziemy jechac od str Miami- przynajmniej taki jest plan. Czyli maja tez takie male rozmiary sluchawek? Czyli ogolnie nie dyskwalifikuje sie takich maluchow ze zwiadzania?

• Słuchawki są wszystkie w jednym rozmiarze (niestety). Chyba, że coś przeoczyłem – ale mój syn dostał też duże i żona musiała mu je przytrzymywać. Nie spotkałem się do tej pory z restrykcjami odnośnie wieku.
      Możecie ewentualnie sami zadbać o jakieś słuchawki wygłuszające lub zatyczki do uszu dla dzieciaka.

• Tak. Ale tylko w atrakcjach które są oferowane przez Everglades National Park. Zdecydowana większość atrakcji w Everglades jest prowadzona na terenach Indian Seminole. Tutaj nie działa Annual Pass

12. Skuszeni opisami wybraliśmy się na wycieczkę. Cóż… jedno wielkie rozczarowanie 🙁 długie oczekiwanie na łódź, brak krokodyli… Ogólnie najgorzej wydane USD podczas pobytu na Florydzie. Już o wiele bardziej atrakcyjna wioska Indian odległa o 20 min drogi, gdzie można brać udział w fascynującym pokazie z udziałem aligatorów. Ale dla nas obowiązkowym punktem do odwiedzenia na FL jest International Swimming Hall of Fame w Fort Lauderdale. Być tak blisko olimpijskiego złota bezcenne

• Nigdy (byłem na Everglades kilka razy) nie brakowało Aligatorów ani innych zwierzaków (czaple, żółwie a nawet węże)…..jedyne co mogę podejrzewać to godzina o której odwiedzaliście bagna. Najbardziej gorąco jest oczywiście koło południa i Aligatory mogły się zaszyć w chłodniejszych częściach bagna.

• Tak. Najlepiej zaraz po otwarciu. Po pierwsze – jest chłodniej więc aligatory mają więcej ochoty na rozłażenie się po bagnach. Po drugie – rano są głodne więc szukając pożywienia ponownie rozłażą się po bagnach.

13. Mam pytanie…czy opłata za wjazd samochodu do parku Everglades oznacza, że muszę płacić jak po prostu przjeżdzam samochodem , aby skorzystać z atrakcji (np. tram tour) i auto zostawiam na parkingu? Czy chodzi o wjazd do parku, a nie na parking? Czy w takim razie parking jest bezpłatny? Z góry dziękuję. Ewelina.

• Przez Park Everglades przebiegają zwykłe drogi, którymi można bezpłatnie podróżować. Można też zatrzymać się na zwykłym parkingu gdzieś na poboczu czy w wydzielonym miejscu. Jednak lokalizacje w Everglades gdzie znajdują się atrakcje to już płatne miejsca. Proszę pamiętać, że wiele atrakcji to prywatne biznesy które korzystają z Everglades (np przejażdżki Airboat) i tam należy zapłacić oczywiście za usługę.
      Jeśli jednak chce Pani skorzystać z atrakcji jakie oferuje instytucja Parku Narodowego Everglades wówczas musi Pani dojechać na parking, który znajduje się już “za bramką” z opłatami. Wejściówka do Parku Narodowego Everglades ważna jest jednak przez 7 dni. Można z niej skorzystać w dowolnej lokalizacji w Everglades, pod warunkiem, że jest to atrakcja Parku Narodowego a nie innej “firmy” czy nawet samych Indian (którzy też oferują sporo atrakcji).

14. Witam,w lutym wybieramy się do West Palm Beach,od strony tego miasta w które miejsce Parku Everglades najbliżej lub najlepiej dotrzeć i kupić wycieczkę łodzią?

• Polecam “farmę aligatorów” 40351 SW 192nd Ave, Homestead, Florida. Mają tam wszystko i bardzo fajnie, egzotycznie zorganizowane. Oczywiście są inne bliżej …ale warto podjechać te 40 min dalej w stronę południową aby dotrzeć do nich.

• Przepraszam, ale już się pogubiłem. Tę farmę poleca Pan ze względu na Airboata? Czy lepiej na Airboat do Wooten podjechać?
        Inna sprawa czy jest sens w jeden dzień płynąć Airboatem, jeździć na rowerze w Shark Valley i jeszcze zajrzeć do Indian? Niestety mam tylko ten jeden dzień i wszystkie te atrakcje mnie kuszą.

• Farmę aligatorów polecam głównie tym osobom które zatrzymują się tylko w Miami lub są w drodze na Key West i chcą zaliczyć tą atrakcję. Tutaj (według mnie) mają najlepsze Aligator Show na całej Florydzie, dużo egzotycznych zwierzaków i ogólnie bardzo ładnie ze smaczkiem wszystko zorganizowane. Airboat w Woodten jest praktycznie taki sam….no może trasa przejażdżki ma więcej otwartej przestrzeni w Wooten a tutaj jest więcej w zaroślach Mangrowców. Ale też trasa przejazdu przez to ciekawa (zróżnicowana).
          Jeśli chce Pan zajrzeć do Indian i złapać Aligatora za ogon jeżdżąc na rowerze to logistycznie wpasuje się tylko AirBoat w Wooten. Za chwilę dodam jeszcze do artykułu materiał video z Airboat w Wooten.

15. W dobie rosnącej świadomości, świadomego podróżowania warto nie promować czegoś takiego jak trzymanie w rękach małego aligatora. Biedaczysko spędza całe dnie zamknięte w pudle, a wychodzi tylko po to żeby zabawiać turystów? Czy nie lepiej podziwiać je na wolności? Prowadząc bloga ma się tą możliwość edukowania swoich czytelników i zwracania im uwagi.